Legetime? Boring!

Posted on Updated on

Det så iallefall sånn ut da vi ventet på legekontoret.

Det er ingenting galt med noen av oss, men etter 6 uker skal både mor og barn til legekontroll. Forsåvidt veldig bra at begge blir fulgt opp, men jeg merket jeg var litt usikker på hvordan det ville gå med Trym i vogna. Ville vi rekke tiden? Er det stor nok plass til å ha med den store vogna inn? Hvis ikke, hva skulle jeg gjøre? Ville det være lang ventetid? Ville han sove? Ville han bli sulten? Ville han ha nærkontakt? Og hva var det egentlig legen skulle sjekke med meg?  Og ville vi rekke helsestasjonen etterpå? Og…

Ja, alle disse spørsmålene surret rundt i hodet mitt før vi skulle dra. Tanken om at noe kunne være galt med oss falt meg ikke inn en gang. Jeg er ikke særlig glad i legekontor. Vet ikke helt hvorfor, men er kanskje fordi jeg er der så skjeldent at jeg er litt usikker på hvordan man «egentlig» skal oppføre seg. Trym oppførte seg eksemplarisk. Kjeda seg noe (ser det iallefall ut som på bildet), var litt våken, og sov litt. Alt sto bra til med mor, og jeg er glad for at det er leeenge til neste legebesøk (har en veldig bra lege altså, men hva er vitsen med å dra dit når man ikke er syk?) Trym skal til legen i morgen, mens vi var innom helsestasjonen for å møte helsesøsteren der.

Da vi kom til helsestasjonen ble humøret litt værre, for da hadde ungen bestemt seg for at han var sulten. Om det egentlig var sult, eller bare trøstespising fordi jeg hadde vekt han opp for å veie han, når han egentlig ville sove mer, er ikke godt å si. Var egentlig ikke så mye  Ungen har gått greit opp i vekt og hodeomkrets. Lengden måler de visst ikke før ved 3 månderskontrollen. Fikk egentlig litt den samme følelsen hos helsesøsteren som hos legen; hva er poenget med å dra dit når alt står bra til? Fikk egentlig ikke så mye ut av det. Helsesøsteren kom ikke med noen belysende betraktninger eller tanker, og jeg hadde vel egentlig ingen spørsmål. Jo, bortsett fra dette med amming da. Gutten har en tendens til å sitte på «favorittpuppen» i opp mot tre kvarter (noen ganger lengre!). Jeg har vært litt usikker på om dette er noe poeng, men man finner svar på det meste på nettet. Jeg googlet en del om amming og har lest at det er ungen som skal bestemme hvor lenge den vil die. Og da har jeg holdt meg til det. Til min lettelse er det visst ikke noe poeng å amme så lenge. Jeg kunne godt koble han av etter 20 minutter. Så da har vi begynt nytt regime. 20min spising av gangen. Det blir litt ekstra grining på grunn av det, spesielt dersom det var jeg som byssa han etter amming (jeg lukter vel mat vil jeg tro). Han ville da ikke sovne i går kveld, og han spiste oftere i natt enn tidligere. Men jeg er mindre sliten i dag enn i går, fordi han sovna faktisk etter klokka 3 måltidet, og frem til halv 7 🙂 Blir spennende å se hvordan det går fremover.legetime

Legg igjen en kommentar

