Kulde = Innedag

Posted on Updated on

Når gradestokken kryper under -10 så sier de fleste at man ikke skal ta med babyer ut. Jeg har selv erfaring med kald luft og hva det kan medføre. En virkelig kald jul løp jeg hjem fra treningssenteret i rundt -20, det var ikke så lange stykke, så jeg tenkte ikke noe mer over det, annet enn at jeg skulle holde varmen. Men etterpå så begynte jeg å hoste masse. Det ga seg aldri, og jeg dro til lege og fikk tatt masse forskjellige prøver, testa astmamedisiner og greier. Jeg gikk et halvt år hosta og det ga seg ikke helt før jeg var i varm og fuktig luft i Thailand. Jeg fant ut i ettertid at jeg hadde fått såkalt «forstallergi». Så kald luft i lungene er ingenting å spøke med, spesielt ikke for små 6uker gamle babyer.

Derfor ble det innedag på oss, da gradestokken var nede i -13,9. Ble litt rastløs av å ikke få gått tur, så håper det blir mildere resten av vinteren (minus 5 er bra). Innedagen brukte vi til mye serie-titting og kos. Jeg ser for tiden Doctor Who på dagtid, og vi ser Breaking Bad sammen på kvelden. Det er mye enklere å se serier enn filmer. Jeg syns det er enklere for man blir kjent med karakterene over tid og de fleste serier er lagt opp sånn at du ikke går glipp av nie veldig essensielt om du ikke følger 100% med hele tiden, og det er helt greit å pause serier uten å miste «flyten».

Oh, vi har gått over til max 20minutter amming, så der er T ferdig. Kan kan kort si – yay! Det er helt ok å slippe å ha han hengende på puppen i opp mot 45 minutter, og det virker som om han får mindre luft i magen av det. Nå har vi bare prøvd det siden jeg snakket med helsesøster på mandag, men det virker som det er en fornuftig taktikk, både for mor og barn.

innedag
innedag
Legg igjen en kommentar

