Mønstere

Posted on

I følge en app jeg ble anbefalt, «wonder weeks» så er Trym nå inne i et såkalt utviklingshopp.Appen kaller dette utviklingshoppet for «world of patterns». I denne fasen vil han begynne å gjennkjenne mønster, både visuelt og taktilt. Det er flere ting babyer lærer seg i løpet av denne perioden, som varer mellom 7,5 og 9,5 uke etter termin. Jeg syns det var litt merkelig at jeg skulle skrive inn termindatoen på denne appen, men det er visst fordi hjernen utvikler seg nokså likt fra termindato, uansett om ungen er født enda eller ikke.

Jeg tar ikke helt det som står i appen som en fasit, men det er helt klart at ungen har utviklet seg masse i løpet av kort tid. I det jeg startet opp strikkeprosjektet, så så jeg at Trym var veldig interessert i kontrastene mellom det grå og det sorte garnet. Så jeg tenkte jeg skulle lage en liten leke til han og se om det var av interesse. Jeg har laget to sånne «luedusk-kuler», som vi lærte å lage på barneskolen (eller enda før?) og hengt dem opp i vogna hans. Enn så lenge, så sover han mest i vogna, men i øyeblikk han har vært våken, så har han helt klart sett på disse kulene. Morsomt å kunne lage alternative leker og ikke ha alt sånn «plastsic fantastic» med gloret farger.

Trym har forsåvidt fattet veldig interesse for en lekegym vi har med røde, grønne og gule bånd som man kan feste leker i. Vi har foreløbig ingen leker i den, men han lå og så opp på bånda her i går og lo masse. Så, da vi var på trilletur gikk vi innom en babybutikk og jeg gikk på en liten smell, og kjøpte litt plastic-fantastic-glorete leker til han. Men, mer om det senere, for nå skal jeg benytte sjangsen mens Trym sover å få prøvd å strikka ferdig en lapp eller to til strikkejentene. (Skal prøve å ta en tur inom jobben i morgen og da hadde det vært greit å ta de med)

vognleke
vognleke
Legg igjen en kommentar

