Minner

Posted on

I går dro vi til mormor og morfar. Vi ble hentet i bil av morfar og kjørte nordover. Like før vi var fremme sovnet Trym. Jeg syns det var litt synd om han skulle våkne etter en kort ti-minutters lur, derfror fortsatte vi nordover og kjørte til Eidsvoll der jeg er oppvokst. Mannen har kun syklet gamle E6, (Lillehammer-Oslo) så jeg syns det var litt greit å vise han hvor jeg vokste opp, og samtidig vise at Eidsvollsbygningen og Eidsvoll Verk ikke er «riktige» delen av Eidsvoll.

Vi kjørte E6en og det var første gang jeg hadde kjørt der etter at det ble firefelts vei. I det vi tok av motorveien kom minnene med en gang. «Der bodde Camilla og Camilla», «der var den butikken hvor man fikk tak i ordentlig pinnekjøtt», «her holdt jeg på å kjøre på en elg», «her øvelseskjørte jeg og skjønte ikke hvorfor det gikk så mye raskere etter oppoverbakken, jeg hadde jo ikke rørt noenting» osv.

Var rart å kjøre forbi og se alt det kjente. Er åtte år siden jeg var der sist og mer enn det siden jeg bodde der. Føler ikke noen tilknytning til stedet i det heletatt, men det er klart det vekker minner når vi kjørte gjennom Sundet, forbi barneskolen, ungdomsskolen og skoleveien til boligfeltet og barndomshjemmet.

Huset vårt bygde pappa på begynnelsen av åttitallet og er det en ting jeg gjerne skulle tatt med fra barndommen, så er det huset. Men det å bo et sted hvor man er avhengig av bil for å komme seg til nærmeste butikk? Nei, takk!

Det ble en fin ekstratur, til tross for groggy vær og selv om vi kun kjørte gjennom og forbi steder så har jeg fylt opp min «Eidsvoll-dose» for mange år fremover

20140203-103827.jpg

Legg igjen en kommentar

