Tv-kjøkken

Posted on Updated on

Nå har jeg og Trym hatt en kamp for å finne roen og sove litt i hengekøya, som jeg har flyttet inn på kontoret nå som mannen er tilbake på jobb. Ungen har våknet tre ganger med massive skrike-anfall, så jeg merker jeg er litt ukonsentrert og forberedt på at han kommer til å våkne igjen… Så, kan være det gjenspeiler seg i innlegget, men jeg prøver 🙂

Ja, som sagt, mannen er tilbake på jobb og Trym og jeg er alene hjemme igjen. Det er skikkelig merkelig å være bare oss to nå, det har vært så utrolig fint å ha mannen her. Både slik at de fikk bonda, og som avlastning slik at jeg ikke sitter og halvventer på at ungen trenger noe. Det at vi var to gjorde at jeg fikk tid til å ha en bakedag på lørdag. Eller litt «tv-kjøkken» som det føltes som i en periode. Trym satt i stolen sin, og jeg fortalte han hva jeg gjorde i det jeg bakte. Han holdt ut ganske lenge, men blei litt lei etterhvert.

Og der våkna ungen igjen… Og bare fem timer senere så prøver jeg å plukke opp tråden og fortsette innlegget. Ungen sitter i angel packen og har sovnet etter å ha vært våken nærmere to timer. Det virker som om han trenger mindre søvn nå enn før, men dagsoving er fremdeles vanskelig. Jeg har prøvd og prøvd å ikke bruke angel packen så mye, fordi jeg blir så sliten i ryggen av den, men nå begynner jeg å merke at den ene armen begynner å bli nokså sliten av å bære etter all byssingen og opp og ned fra hengekøya, så jeg tror nok det blir en del bæreselesoving en periode fremover. Er forresten nokså greit å kunne sitte ved maskina mens ungen sover på fanget da.

Men, ja, tilbake til tv-kjøkkenet. Kan kort fortelle at jeg har funnet en god måte å lage boller som holder seg gode. Isteden for å bruke sukker i deigen, så brukte jeg melis. Fant en oppskrift på nett som jeg syns funket veldig bra. Gullerotkaka ble også veldig god. Saftig og god. Den oppskriften fant jeg her. 

I tillegg til det så bakte jeg brød i går. Grovt brød. Jeg har syntes at grovbrød ofte blir litt kompakte når jeg lager det, men denne oppskriften sier at man skal la deler av deigen (grovmelet og solsikkene blant annet) ligge i bløtt minst en times tid før man blander det med resten. Og det tror jeg er et godt tips. Brødet ble iallefall veldig godt, og jeg vet at det blir mye hjemmelaget brød fremover.

Baking er faktisk veldig gøy, så lenge man får timet steketiden med barnets behov 🙂 20140217-095244.jpg

2 thoughts on “Tv-kjøkken

    Bollefrua said:
    februar 17, 2014, kl. 5:20 pm

    Kos deg i permisjon! Glad du likte brødet.

      Samavo responded:
      februar 18, 2014, kl. 9:45 am

      Takk for det, og takk for at du delte oppskriften 🙂

Legg igjen en kommentar

