Dagsoving

Posted on Updated on

Oh no, ikke enda ett innlegg om søvn? Jo, det blir det, for her har det skjedd ting som fortjener et eget innlegg kun om dagsoving.

Jeg har jo skrivi om hvordan ungen har hylgrini i 15 minutter før han har funnet roen, og hvordan jeg har prøvd babyhengekøye for å få han til å sovne når han er tydelig trøtt på dagen. Nå tror jeg kanskje vi er et stooort steg nærmere en løsning.

Før Trym ble født fikk han en kosekanin til gave, den og en bamse han fikk til fødselen har vært i senga hans siden fødselen. Jeg tenkte å se om koseklutkaninen kunne fungere som «sovetid-tegn», så jeg har hatt den med når han har sovet i det siste. Og på stua har jeg lagd et lite kosehjørne til han. Ett «pusepledd» i hjørnet hvor han har sofaen og ammeputen som vegger rundt han. De siste dagene har jeg lest litt for han mens han har liggi der og kost med kaninen sin, hatt smokk, og roet seg ned i det vi har nærmet oss sovetid. Det har fungert kjempebra, for han har sovnet med ett lite knirk i bæreselen, og kun det ene lille knirket.

Ungen har ikke vist noe interesse for smokk tidligere, men det er tydeligvis ikke så dumt alikevel. I går la jeg han i kroken hans, og han sovnet av seg selv! Uten byssing eller bæring eller hyling! Jeg tenkte kanskje det var et engangstilfelle, men i dag tidlig etter han hadde vært våken i et par timer, ga jeg han smokken og kosekaninen og la han ned i senga sammen med meg. Han roet seg veldig. Han sovnet faktisk, våknet en del ganger, så seg rundt, men sov videre. Han sov ikke lenge av gangen, men i alt ble det nesten tre kvarter søvn.

I dag, etter vi hadde lekt litt på leketeppet, så har jeg surra rundt på kjøkkenet mens Trym har sett på. Da han ble lei av å sitte i tripptrapp-stolen og se på meg, så tok jeg han i bæreselen, med kaninen og smokken, og fortsatte med ryddingen. Han hadde vært våken i over to timer og var tydeligvis nokså trøtt. For etter en 15 minutters tid så hadde han sovna. Med kun et lite knirk. Han sov kum 20 minutter, og sparket og ville tydeligvis ut av bæreselen. Da la jeg han ned i kosekroken hans, da slutta han å protestere og nå sover han der!

Han er 12 uker i dag, og jeg håper virkelig dette varer! Merker jeg er litt stressa nå som han ligger på stua alene og jeg sitter på kontoret, men døra er åpen, og det er ikke mange meterne bort dit. Han sier jo tross alt ifra om han vil ha noe, men igjen – førstegangsforelder-stress, som sikkert ikke er noe poeng. Må gå og sjekke!

Ah, han ligger helt i ro og sover søtt! Hurra! Da skal jeg fortsette med litt husarbeid 🙂

20140225-131657.jpg

Legg igjen en kommentar

