3 månederskontroll

Posted on Updated on

Tiden går fort. Ungen er allerede 3 måneder og i dag var tiden for 3 månederskontrollen.

Jeg merket jeg fremdeles ikke er sikker på hvordan ting skal gjøres på helsestasjonen, men har lært litt i dag. Før timen hos helsesøsteren så var det å skifte til tør bleie, og så veie ungen. Og i dag var det også måling av lengde, så litt venting før man kommer inn til helsesøster, som noterer inn de vitale målene, og prater litt og så vaksine og litt mer prat mens man prøver å roe en gråtende baby.

Det første først; mål og vekt. Ungen vokser iallefall godt. Han veier nå 6,290kg og er hele 66cm lang.

Inne hos helsesøster så merker jeg at jeg er litt… jeg vet ikke helt om usikker er ordet, men jeg har ikke helt funnet tonen med helsesøsteren. Hun er veldig hyggelig, men ganske stille av seg, og det er liksom så lite jeg lurer på,  jeg vet ikke helt hva jeg skal spørre om, eller fortelle. Hun spurte kort om hvordan det gikk, om han smilte og om vi har øyekontakt, og det har vi jo. Og så minte hun oss på at ungen må trene på å ligge på magen. Jeg spurte om dette med mat, og hun sa at det kunne introduseres etter at ungen ble fire måneder. Jeg spurte om det gjaldt fødselsdato eller termindato, men hun mente at de to ukene han kom etter termin var så lite, så etter fødselsdato. Men om ungen sover bedre på nattet med litt grøt, så syns jeg faktisk at de to ukene med eventuelt lengre søvnøkter enn tre timer faktisk betyr ganske mye…

Av info så var det ikke noe særlig nytt med andre ord.  I dag var det iallefall et poeng å dra da, fordi ungen fikk vaksine. Stakkar. I lårene. Ett i hvert lår. Etter første så grein han masse, og høyt! Jeg klarte ikke roe han ned før vi var ute av rommet, og da var han blid som en sol, til han kom på at han var sulten. Han fikk mat, og virket fornøyd da vi dro.

Oh, en «ikke unge oppdatering»: Jeg gikk innom polet for å kjøpe med litt vin nå som jeg hadde en rolig baby i vogna, og jeg ble spurt om leg! Det er ikke ofte! Mon tro om jeg ser yngre ut når jeg er sliten og trøtt? Eller kanskje snarere tvert i mot, at jeg ser opplagt ut med håret satt opp? :p

Etterpå gikk vi en tur på en times tid, og ungen sovna fort i vogna. Og nå sover han faktisk ute på balkongen, og han har sovet der i tja, nesten en halvtime! Noen sier at ungen gjerne blir trøtt av vaksinen, og det ser ut til å stemme her. Vi får se hvordan formen hans er når han våkner igjen. Tror jaggu jeg skal benytte sjangsen nå som ungen sover til å få satt en brøddeig.

20140304-152636.jpg

Legg igjen en kommentar

