Babysvømming

Posted on Updated on

Yay! Babysvømming! Jeg digger å være i vann, så det å ta med Trym på babysvømming var egentlig ikke noe spørsmål en gang. Og i dag var oppstart på et kurs som går over 10 uker. En halvtime hver torsdag.

Vi hadde kanskje ikke det beste premisset for å få en god dag i dag, da den tiden jeg sov i natt så hadde jeg skikkelig ekle mareritt. Eller kanskje bare ett, som gikk over i hverandre. Var overhode ikke uthvilt da vi sto opp i dag tidlig, og følte nervene var litt utapå huden (om man kan si det sånn). Jeg var kanskje litt stressa med hvordan jeg skulle få hjulpet Trym til å få den beste opplevelsen av babysvømmingen. Har tenkt på det i flere uker nå; hvordan kan jeg hjelpe sånn at dagsovingen passer i forhold til kursoppstart?

I går fikk jeg melding om at kurset vi egentlig hadde meldt oss på ikke hadde nok deltakere, så vi ble flyttet til et kurs som startet halvannen time før planen. Og det stresset meg nok mer enn nødvendig. Jeg meldte frem og tilbake til mannen. «Hva hvis han sovner nå, da får han ikke sove før to timer senere, og da starter kurset», «bør jeg mate han nå, eller vente til vi er fremme» «jeg tror jeg går en tur i nærområde og henter opp stelleveska og gir mat etter en liten lur» «nei, jeg løper opp og henter veska nå, og så går vi en lengre tur og tar matingen der»…. osv…

Jeg googla masse for å finne ut om det var noen anbefalinger ang tidspunkt for mating, men det det sto var «pass på at babyen er uthvilt og mett før kursoppstart». Ikke lett å få til når man ikke har dagrutiner på plass.

Men, det funka. Ungen sov til like før, fikk mat og var opplagt til kursstart 🙂

Jeg ville veldig gjerne at mannen skulle få være med, men det sto et sted at det kun var lov til å være en i bassenget med ungen av gangen. Han ble med allikevel for å se på. Men når vi var der, så var det et annet par der, og der var begge i bassenget. Jeg spurte på slutten om det var greit om han kunne være med neste gang, og det var ikke noe problem. Så jeg håper han har mulighet til å få fri fra jobb den timen, og ta hjemmekontor etterpå, sånn at han får være med noen ganger iallefall.

Så, selve kurset: Skiftinga før vi gikk i bassenget gikk ganske greit. Jeg gjorde dog en «feil» som jeg ikke skal gjøre neste gang, jeg dusja ungen sammen med meg før vi gikk ut til bassenget. Det er visst unødvendig, og det er ikke noe poeng at ungen blir våt og kald før vi går uti.

Instruktøren anbefalte oss å ha på en body i vannet, for det er litt kaldt, og ungene er fremdeles såpass små at det hjelper dem å holde på varmen. Heldigvis hadde jeg et ekstra skift i stellebaggen. Men vi hadde fått en badebukse av mormor tidligere, og det var visst feil. De holder ikke på så mye, og det er vanskelig å se om det er noe lekkasje i dem, så neste gang må vi ha en mer gjennomsiktig truse, sånn at man kan se dersom det er uhell i vannet.

Vi begynte først med å holde ungen under hode og la dem flyte. Først med hodet kun litt ned i vannet, så med ørene nedi også. Her var det viktig å ikke holde på rompa, for ungen flyter og de skal ha mulighet til å bevege seg så fritt som mulig. Vi bevegde ungene sakte frem og tilbake, før vi fikk beskjed om å sette opp tempo litt, og se hvordan ungen reagerte på det. Trym var rolig og virka veldig nysgjerrig på alt rundt seg. Instruktøren sa at vi skulle ha øyekontakt, men det var ungen egentlig ikke interessert i. Han følte seg vel trygg nok uten å få noen bekreftelse fra meg.

Så skulle vi snu ungen og holde under hodet. Her skulle vi holde minst mulig på brystet, igjen for å la ungen flyte og bevege seg fritt. Vi skulle ha strake armer, og selv være i øyehøyde sånn at ungen kunne se rett frem mot oss. Dette ble litt tungt for ryggen etterhvert, så her trenger jeg virkelig å trene. Men ungen likte det, og det er det viktigste.

Kurset avsluttet med at vi sto i ring med ungene vendt mot hverandre og sang «So ro lillemann». Veldig hyggelig 🙂

Instruktøren sa at vanligvis så var det unger som ble urolige og kalde etter et kvarters tid, men i denne gruppen så var alle stille og i godt humør. Flinke unger og rolige foreldre tror jeg er grunnen.

Dusjinga etterpå gikk også nokså greit, men til neste gang skal jeg kjøpe sånn vanntett stellematte sånn at Trym ikke trenger å ligge på halvvått håndkle mens jeg dusjer. Han var veldig bli og fornøyd etterpå, helt til vi var nesten ferdig med å skifte, da ble han grinete, og grein frem til han kom i vogna og vi begynte å trille. Han sov litt på hjemturen, men våkna med en gang vi kom hjem.

Noen sier at unger blir trøtte etter babysvømming. Vel, foreløbig så har jeg ikke merket noe forskjell fra vanlige dager. En lang periode med gråting, forsøk på legging, forsøk på leking, forsøk på å la han «se verden» (bære han rundt i leiligheten), ingenting som ga merkbare forbedringer, før han nå endelig sover i bæreselen min.

Sett bort i fra søvnproblematikken (min i natt, og ungens etter vi kom hjem) så har det vært en veldig fin dag, og babysvømming er topp!

20140306-162452.jpg

Legg igjen en kommentar

