Vårtur til babysvømming

Posted on Updated on

Jeg fikk visst tid til å lage bilde til bloggen i går allikevel. Trodde kanskje det ville være litt stress å få tatt bildene og gjort de klare, men det gikk fint. Ventet dog med å publisere og skrive til i dag, fordi i dag skal vi på hyttetur 🙂

I går var vi på babysvømming igjen, og, som forrige uke hadde jeg litt utfordringer med å time dette med soving, så det ble en lang trilletur før vi var fremme. Jeg har byttet til en lettere vognpose (som jeg brukte da jeg var liten) enn voksiposen, og det var tydelig at den falt i smak, for ungen sov i over to timer.

På babysvømmingen denne gangen var mannen med i vannet. Det var kjempegøy denne gangen også! Vi begynte med å «svømme» litt rundt med babyene på de måtene vi lærte forrige gang. Var veldig fint at mannen fikk testet hvordan det var å holde ungen i vannet også.

Så sto vi i ring og sang «bæ bæ, lille lam» mens vi fikk beskjed om å bøye oss ned og blåse bobler i vannet forskjellige steder i sangen. Dette gjorde vi mens vi holdt ungene foran oss, sånn at de kunne se på oss og se at det å få munnen under vann ikke er noe farlig. Ungen fulgte egentlig mer med på de andre rundt enn på oss som holdt han, men vi svømte litt rundt og blåste bobler, sånn at han fikk sett det.

Så prøvde vi noe nytt og på en måte litt skummelt;  nemlig å dykke med ungen. Instruktøren tok en og en unge og dykket dem! Høres kanskje dramatisk ut, men instruktøren er veldig flink og rolig og gjorde det hele med den største ro, så det gikk egentlig veldig fint. Først holdt han ett glass med vann over hodet til ungen og telte til tre, så helte han vann over hodene dems bakfra og fremover til de fikk vann over ansiktet. Hvis han så at de stakk tungen ut (refleks for å ikke få vann i munn), så la han vekk glasset og telte til tre, og så dyppet han ungene under vann, fremover og opp igjen mot mødrene som tok imot og «svømte» med dem videre.

Noen av ungene syns det var litt rart, men helt ok. Mens andre syns det var skummelt eller overraskende, så de begynte å gråte. Trym var en av de som gråt litt, men vi fikk beskjed om å fortsette å bevege oss, så han ble distrahert, og han ga seg ganske fort.

Instruktøren spurte om noen ville prøve igjen, og det ville jeg gjerne. Denne gangen holdt jeg ungen og tok han under vann. Han gråt litt denne gangen også, men mye mindre enn første gang.

Da vi var i dusjen etterpå, så passa jeg på at ungen fikk vann i ansiktet, noe jeg har prøvd å unngå hjemme. Og han hadde ikke noe problemer med det. Jeg må med andre ord ikke være pysete og prøve å unngå å få vann i ansiktet hans, for det er vel det at det var en ukjent følelse med vann i ansiktet som var grunnen til at han ble skremt.

Veldig gøy! Og veldig bra å lære mer om hva man kan, og ikke, med unge i vannet 🙂

20140313-202712.jpg

Legg igjen en kommentar

