Ost og vin (og babysvømming)

Posted on Updated on

I går var det «frikveld» for min del. Etterlot mann og barn hjemme og dro til ei venninne for ost og vin og skravling. Det var igjen litt vanskelig å dra hjemmefra, for jeg vil jo være sammen med mann og barn. Det tyder vel bare på at det virkelig var på tide å komme seg ut en tur.

Mens jeg var borte så fikk jeg oppdateringer på hvordan det gikk hjemme, og flaskemating gikk lettere denne gangen enn forrige. Ungen skjønner at flaske også er lik mat, og det er ikke så farlig om det er jeg som ammer han når han skal sove, eller om det er faren som flasker han. Det er godt å vite, for jeg har hørt om andre unger som kun vil bli lagt av moren.

Det var koselig å skravle, men jeg merker veldig tydelig at jeg er inne i en baby-boble. Hva annet skal jeg snakke om, mener jeg?  Planen var egentlig å gå ut og kanskje ta ett glass et sted, men da klokka nærma seg ti var jeg så trøtt at jeg bare måtte takke for meg og dra hjem. Det er litt vanskelig å ville være lengre oppe enn til maks 23 når man vet at man blir vekket flere ganger i løpet av natta, og blir vekket klokka 06 (om ikke før). Vel, siden det ble en kort kveld, så er det jo en grei unnskyldning for å gjenta det.

I dag har vi vært på babysvømming igjen. Denne gangen kunne ikke mannen være med, men det var stor stas for ungen og meg alikevel. Han smilte stort da vi gikk ned i vannet, og flere ganger underveis. Det er tydelig at han egentlig syns det er veldig gøy, selv om det er tydelig at det blir slitsomt for han. Sist gang fikk vi beskjed om at han ikke trengte å ha på body i vannet, fordi han er såpass stor (han er faktisk nesten like stor som en unge på fem mndr som er der) og dermed trenger han ikke det beskyttende laget. Jeg så på han at han ble kaldt etterhvert, men han holdt motet oppe.

De eneste gangene han gråt litt var da vi prøvde på dagens utfordring; «sidelengs dykking» å ta ungen opp av vannet, telle til tre, og så ta de ned i vannet sidelengs, slik at øynet og munnen kom under vann. Det var noe Trym overhode ikke likte. Men da instruktøren gjorde det, med å ta hele ungen under vann og så gi han til meg så vi svømte videre, det gikk faktisk uten grining denne gangen.

Ellers så øvde vi også på å snu ungene i vannet uten å knote med å stoppe opp bevegelsen, bare vende de rundt på en måte. Det var greit fra mage til rygg, men andre veien var det vanskeligere. Det ble mye munn under vann, og han har nok drikki en del av bassenget vil jeg tro.

I garderoben etterpå var han bli som en sol, og det gikk strålende. Jeg følte det var mye mindre stress denne gangen, og det er kanskje noe av grunnen til at ungen også var rolig.

Da vi kom hjem var jeg utslitt, og ville helst bare sove ved siden av ungen på leketeppe, men det ville han ikke ha noe av. Det resulterte i at han var våken fra vi kom hjem til vi la han, det vil si over tre timer! Uten at han egentlig var veldig grinete av den grunn. Merker tydelig at han blir eldre og merker at jeg gleder meg litt til at han våkner igjen i morgen tidlig.

20140320-185941.jpg

Legg igjen en kommentar

