Dykking

Posted on Updated on

I dag har vi vært på babysvømming igjen og det er så gøy! Mannen har dratt avgårde til Beliga for å sykle og se Flanderen rundt, men han fikk heldigvis vært med på babysvømmingen før han dro. Det er fint å få dratt på det sammen alle tre. Definitivt en aktivitet jeg vil anbefale for andre småbarnsforeldre.

På babysvømmingen begynte vi med å svømme litt rundt i dag. Vi fikk beskjed om å holde ungene så rett opp og ned i vannet som mulig, slik at de kjente motstanden fra vannet på kroppen. Etter det så samlet vi oss i ring, med ungene sittende i «kongestol» (i armkroken vår med ansiktet vendt vekk fra oss) og så gikk vi tett sammen slik at ungene kunne se på hverandre. Noen var ikke interessert i de andre i det heletatt, mens andre syns det var gøy å se på andre babyene.

Etterpå ble det en «vanlige starten», med sang. Så svømte vi litt rundt, og så var det på tide å lære noe nytt igjen. Vi tok ungene opp mot kanten av bassenget, og lot de lene seg mot kanten med armene oppå kanten, mens vi bare holdt dem under rompa og opp mot veggen. Det virket som om Trym prøvde å komme seg opp av bassenget, for han brukte armene for å skyve seg oppover 🙂

Så satte vi ungene på bassengkanten, mens vi holdt dem i sandwichgrep (på magen og på ryggen) og så løftet vi dem opp og ut i bassenget mens vi bevegde oss fremover med ungene ganske vertikalt i vannet, og bort mot tauet som skiller babysvømmingsdelen fra de andre som svømmer der. Vi gjorde dette ett par ganger, slik at de virkelig fikk kjenne på forskjell fra luft og bevegelse i vann.

Så gjorde vi det samme mens vi la ungene ned i vannet på siden. Det første steget til sidelengs dykk, Og så – ja – så dykket vi dem. Instruktøren gjorde det først, men jeg syns det virket greiere denne gangen, og Trym virket som om han ikke hadde så mye imot det som sist gang, så jeg turte å gjøre det selv. Og ungen var nokså fornøyd, så det ble åtte dykk eller noe før timen var over. Han knirket bittelitt, men det gikk veldig fint. En ting som jeg må huske på videre til vi gjør andre ting er å snakke med ungen og spørre «er du klar?» eller noe i den duren, for å på en måte forberede han på at noe skal skje, (samt å telle til tre), han forstår jo mer og mer, så det er greit å gjøre det til en vane allerede nå tenker jeg.Så ja, babysvømmingen i dag var kjempemorsom!

En annen ting jeg syns er litt gøy, er at i dag er Trym 4 måneder, og vi har innført to faste måltider med fast føde om dagen. Det er ikke store porsjoner enda, men etter vi har stått opp får han litt mat, og ca 4-5 tiden på ettermiddagen får han litt til av det samme. Vi har foreløbig prøvd litt kokt og most gullerot, litt grøt (som han absolutt ikke likte, selv om jeg blandet den med morsmelk), og det som hitill er favoritten; avokado. I dag lagde jeg en miks med litt grøtpulver, avokado og litt morsmelk for å få det litt flytende. Og det så det ut som han likte godt. Etter helgen har vi tenkt til å sette av litt tid for å lage opp litt forskjellige frukt og grønnsaksmoser og fryse, slik at vi har det tilgjengelig og kan variere litt etterhvert.

I helgen skal jeg avgårde til Bergen,  så da tar jeg med babyfeederen, sånn at han kan smake på litt nye ting der. Bergensturen i seg selv blir veldig spennende, for vi reiser alene og har jo ikke reist så langt før. Vi tar tog i morgen tidlig, og fly tilbake på mandag. Jeg merker jeg hadde litt reisefeber da jeg pakka, men nå er alt klart, og jeg gleder meg til å besøke broren min og samboeren hans!

20140403-164525.jpg

Legg igjen en kommentar

