Babymatlaging

Posted on Updated on

Da har jeg startet å lage litt babymat for å blande inn i grøten til poden. Vi har fått to bøker om matlaging til småbarn og denne gangen så jeg i baby&toddler coockbook for inspirasjon. Der står det at man skal dampe frukten og grønsakene man skal bruke, så mannen kjøpte med en rist slik at vi har det i hus.

Ungen har smakt mest frukt, så jeg tenkte at det var greit å begynne med å lage pæremos. Det var jo egentlig utrolig enkelt:
– Skjære opp pærene i fire,
– Rense bort frø og stilk,
– Legge dem i damp i ca 10 minutter.
– La de kjøle.
– Ta av skallet
– Mose dem.

Konsistensen ble perfekt til å ha i isterneposer, man kan evnt blande ut litt med vannet eller morsmelk om den blir litt tykk (Den eneste utfordringen var å få det inn i posen uten trakt). Kokingen/dampingen og skjæringen fikk jeg gjort mens Trym så på, mens å mose og å helle det over i isposen gjorde jeg mens han sov. Så det var null problem å få tiden til det. Så nå tenker jeg å fylle opp litt isposer med morsmelk også, slik at kveldsmåltidene hans vil bestå av grøt, morsmelk og en frukt eller grønnsaksmos.

Jeg skrev jo i går at jeg trodde innføringen av fast føde var grunnen til at han sov så lenge. Det kan godt være, men i natt var en urolig natt igjen. Mest fordi ungen hostet en del. Jeg var litt usikker på om vi skulle dra på babysvømminga i dag. Men han hadde ikke feber, så vi dro.

Det gikk forsåvidt helt greit, men jeg merket godt at han var veldig trøtt. Og det har han vært i hele dag. Puh… Er trøtt jeg også, så det kommer ikke så detaljert oppdatering fra babysvømmingen i kveld. Er vel ikke noe poeng å oppdatere mye heller, for vi gjorde ikke noe nytt i forhold til forrige gang. Men Trym aksepterte dykkene og syns det var greit at jeg «svømte» han litt lengre under vann. Selv om det har vært en slitsom dag, (Trøtt baby= grinete baby=sliten mor) så er jeg veldig glad for at vi fikk dratt på babysvømmingen. Nå er det to uker til neste gang, for neste uke er det visst påske (allerede).

20140410-094405.jpg

Legg igjen en kommentar

