Forkjølet baby

Posted on

Da var vi tilbake til en baby som er våken hver 3.time og oftere enn det om natta. Og humøret fra i går ser ut til å fortsette i dag. Ungen har ikke feber, men hoster og er surklete og trøtt. Virker som det er slitsomt for han å være forkjølet. Han har aldri vært forkjølet før, og jeg må si at jeg ikke liker lyden av den hosten. Jeg har gitt meg selv googleforbud for jeg skal ikke være overbekymra, forkjølelse er jo tross alt vanlig. (Bare nok en ting man må igjennom første gang.)

I går hadde han også ganske oppblåst mage, så i dag har jeg fortsatt med babymatlagingen. Denne gangen sviskemos.

Kokte opp svisker og moste dem. Sviskemosen ble nokså tykk, men jeg fryser den ned og tynner den heller ut i det vi bruker den i maten.  Det var enkelt og greit å lage. Men det ble jo ikke noe godt. (Det kan være fordi jeg ikke liker svisker i utgangspunktet.) Jeg har også smakt på grøten som vi har kjøpt, fra hipp, og det er ikke rart ungen ikke vil spise grøt. Det smaker jo absolutt ikke noe godt. Jeg er ikke veldig kresen når det gjelder mat, og liker ganske mye, men hvis jeg ikke syns grøten er god så kan jeg ikke forvente at ungen liker det heller.

Det blir nok et raid på meny i helga, for å kjøpe flere ingredienser for å kunne lage grøt og andre ting selv. Praktisk med alt som er ferdiglaget og slikt, men foreløbig så har jeg troen på hjemmelagd babymat. Selv om jeg må innrømme at førstegangsmammaen i meg lurer på om det jeg lager er bra nok, og om han via det får i seg alt han skal. Vel, frem til han ikke vil ha morsmelk lengre, så er jo maten han får bare et tillegg for å prøve forskjellige smaker. Når han begynner å spise mer fast føde, så får vi følge mer med på hva han får i seg av forskjellige næringsstoffer.

Der virker det som om poden er i ferd med å våkne. Da blir det alt for i dag, bare en siste ting; legg merke til den fine oversettelsen på sviskeposen:

«Pass opp, kan denne vesken inneholder pitted svisker eller biter av pit corozos!» Say what?

 

20140411-093709.jpg

Legg igjen en kommentar

