Åpen barnehage

Posted on Updated on

Etter en (kanskje selvforskyldt) natt med lite søvn (jeg klarte ikke å sovne før halv ett), så var jeg nokså sliten når poden ville begynne dagen klokka 06 i dag. Han kom opp i senga og lekte litt der, ble skiftet av mannen som stod opp og begynte dagen, og så var han klar for sin første lur. Trym sov 45 min, og jeg fikk ikke så mye mer enn 20 min søvn.  Da han våkna fikk han leke litt med boka si, sutra litt, jeg ga han kosekaninen hans et par ganger men orka ikke noe mer, og vips våkner jeg halvannen time senere med en sovende baby ved siden av meg! Jeg fikk stelt meg, rydda litt klær og lagd klar grøt til han før han våkna opp. Det er hva jeg kaller en super start på dagen!

Siden jeg ikke var helt sikker på hvordan formen var etter helga, og siden været var litt soso, så hadde jeg bestemt meg for å teste ut åpen barnehage. Vi dro ditt etter grøt og skift. Da hadde poden allerede vært våken i over en time, så jeg regnet med at besøket kanskje kom til å være litt kort fordi han ville bli fort trøtt. Men der tok jeg feil. Han holdt seg våken og med i to timer til, så dette med to timer våken, så søvn er ikke en regel lengre.

Da vi kom til åpen barnehage så jeg at de andre barna var mye eldre enn Trym. De fleste var vel i underkant av året, de krabbet og til og med gikk rundt. Jeg ble med ett litt usikker på om det var noe poeng for Trym å være der, men da jeg så ansiktsutrykket hans så jeg at det var helt riktig for han. Han smilte stort, og var veldig fornøyd med å ligge på lekematten og se på de andre barna rundt seg.

Det var en del andre der, vet ikke helt hvor mange i alt, både fedre og mødre. Og det som slo meg var at fedrene hadde valgt å sette seg i sofaen eller på noe høyere enn barna. Men etterhvert som det kom flere mødre, så så jeg at de valgte (som meg) å sette seg på nivå med ungene. Hvorfor er det slik mon tro? Det er jo ikke noe morsomt å sitte på en sofa og bare se på ungen, det morsomste er jo å være på deres nivå og dermed kunne leke med dem. Jeg tenker som så at barn skal få leke med andre barn, men det er jo viktig og morsomt for dem at de voksne også er med på leken.

Jeg kom ikke i snakk med så mange av de voksne, men det var lett å få kontakt med barna. Det var en av ungene som tydeligvis syns jeg og Trym var interessante, for hun kom stadig bortom og skulle gi oss leker, eller se på når jeg satte meg i en krok for å amme litt i fred. Sånt syns jeg er superhyggelig. Enda morsomere var det da en liten gutt hadde en ball som vi lekte med. Han kastet den og den ble «borte», og i det jeg tok den frem i gjen og sa «nei, der var den» (eller noe i den duren) og dette gjentok seg, så begynte han å skratt-le. Kjempegøy!! Har definitivt lyst til å dra tilbake til åpen barnehage – et veldig godt tilbud!

20140512-193655.jpg

Legg igjen en kommentar

