Arbeidstidsforhandlingene

Posted on Updated on

Nå skulle jeg ha skrevet om gårsdagen, men det blir et litt annet innlegg i dag. Jeg jobber i Oslo-skolen, så arbeidatidaforhandlingene berører ikke meg (denne gangen), men må bare få uttrykt min umiddelbare reaksjon på forhandlingsresultatene:

Jeg merker jeg får mer lyst til å se meg om etter et nytt yrke. Den manglende tilliten til lærernes bruk av arbeidstiden er en fornærmelse for lærere og underbygger den negative omtalen lærerne allerede får.

Jeg valgte læreryrket ikke bare på grunn av det faglige, men også mye pga fleksibiliteten. Jeg jobber gjerne kvelder etter at sønnen har lagt seg. Jeg kan godt jobbe søndager og i ferier (som man jo gjør). Jeg jobber gjerne lange dager i perioder (som blant annet ved innskolinga og ved oppstart av nye prosjekt og ved avsluttelser av oppgaver, og ved semesterslutt). Men da vil jeg ha mulighet til å gjøre deler av jobben der og når jeg presterer best.

Fleksibiliteten i læreryrket har gitt meg mulighet til å ha energi til å være engasjert og tilstede i timene og når jeg snakker med elever. Og den har gitt meg mulighet til å være en kreativ lærer og lage gode opplegg til elevene mine, for eksempel ved å kunne tenke på et opplegg hele helga eller ved å få aktuell og relevant input fra andre steder enn på skolen/på lærerværelse. Den har gitt meg mulighet til å ta fatt på rettting og iup og andre arbeidsoppgaver et sted hvor jeg har konsentrert meg best; på kontoret hjemme.

Når jeg er ferdig med undervisningen, eller mellom undervisningsøkter hvor man er “på scenen” i 90 minutter, så orker jeg rett og slett ikke alltid å sette meg ned med rettebunken eller forberedelser til nye timer. Men etter å ha syklet hjem, fått elevene litt på avstand, da kan jeg gjerne sette i gang.
Vi har læreværelser med glassvegg ut til elevene, hvor det foregår elevsamtaler og lærere planlegger sammen, med andre ord ikke særlig lett å konsentrere seg om individuelt arbeid (forberedelser, etterarbeid og faglig input).

Arg, jeg kunne ha nevnt utrolig mange elevsamtaler og hendelser i dette yrket som har gjort at jeg har måttet gå meg en tur, dratt hjem og bare få tømt hodet før jeg har klart å fortsette å jobbe, men skal ikke ta de her. Jeg er bare opprørt, forbausa og sinna over manglende forståelse for hva det vil si å jobbe med barn og unge

2 thoughts on “Arbeidstidsforhandlingene

    Mamma said:
    mai 27, 2014, kl. 7:18 pm

    Del denne på Facebook, please!!!

      Samavo responded:
      mai 27, 2014, kl. 7:19 pm

      På arbeidstid-siden?

Legg igjen en kommentar

