Fyseo-gruppe

Posted on Updated on

I dag var vi på åpen barnehage igjen, fordi i dag var det det måndlige besøket av en fyseoterapaut. (De har fyseoterapauter man kan gå til med ungene der også, men dette var en slags gruppe-time). Vi har ikke vært på det før, og siden Trym ikke er så veldig tidlig ute motorisk, så var det interessant å se hva fyseoterapauten sa.

Da vi kom dit, så hadde hun allerede startet timen, det var en del andre babyer der, med relativt stor variasjon i bevegeligheten. Poden var litt sjenert i starten, men det tok seg opp da han fikk en ball å leke med. Han gjorde som han pleier hjemme, å løfte den opp både med hendene og så med beina. De andre voksne rundt han kommenterte det at han har så god kontroll på beina sine når han ligger på ryggen (løfte en ball med beina og balansere den kun med føttene er jo ikke akkurat noe vi voksne pleier å gjøre så enkelt), og det tror jeg at han merket, for han fortsatte en del med det. Virket nesten som om han viste seg frem litt.

Så prøvde fyseoterapauten å få oppmerksomheten hans. men da ville han bare kravle opp på meg. Da fikk jeg kommentar om at jeg gjorde noe bra; nemlig å hjelpe han så lite som mulig, slik at han måtte jobbe for saken selv. Han har jo nettopp begynt å åle seg fremover, men jeg har en misstanke om at han kanskje hadde begynt med det tidligere dersom jeg hadde vist mer om hvordan jeg kunne motivere han, isteden for å la han bli frustrert, og dermed måtte løftes opp for å bli glad igjen.

Uansett, nå har han forstått at han klarer å komme seg fremover, selv om han syns det er slitsomt. Jeg fortalte fyseo-damen at han er mest glad i å stå for tiden, og hun spurte meg «hvorfor tror du det?». Jeg har tenkt at det er fordi da får han bedre oversikt og ser ting fra et annet perspektiv, men fikk en aha-opplevelse, da hun sa «da trenger han ikke bruke armene». Han er med andre ord ikke så sterk i armene, og derfor har han funnet andre metoder for å få det litt som han vil. Så nå blir det hardtrening hos meg fremover :p (så lenge han er uthvilt og mett selvfølgelig)

Jeg fikk også et par nyttige råd om øvelser vi kunne gjøre fra en pappa som kom litt senere med datteren sin, som heller ikke krabber enda (hun er nesten to mndr eldre enn Trym, så de har begynt hos fyseoterapaut for å få litt hjelp i den motoriske fremgangen). Etter å ha gjort litt av det i dag, så ser jeg allerede at poden blir «tvunget» til å bruke armene mer, og det skal jeg være mer obs på heretter.

En siste ting; fyseoterapauten hadde satt opp ett slags leketelt eller rør på gulvet. Hun prøvde å få ungene til å bevege seg inn i det, og fortalte at det ikke var for tidlig å begynne å bygge telt eller «fort» hjemme. Så da mannen dro bort i ettermiddag (han skal være borte noen dager), så snudde jeg alle stolene og lagde ett lite fort på stuegulvet. Det virket som om Trym syns det var arti (noe nytt og spennende) og i løpet av lekingen, så klarte han faktisk å kravle/åle seg igjennom fra den ene siden til den andre.

20140828-212626.jpg

Legg igjen en kommentar

