Finne roen selv

Posted on

  Der er på tide med dagens kveldsmat på senga, og jeg har bladd litt tilbake i bloggen mens lillesøster har spist. Det jeg ser er at selv om dette først og fremst var ment som en bildenblogg og en måte for meg å prøve å bli en bedre mobilfotograf, så er det ikke bare bildene som er interessante nå i ettertid. Jeg er veldig nysgjerrig på hvordan hverdagen var for litt over to år siden, og når de forskjellige tingene skjedde (utviklingen til ungen), så jeg er glad jeg tok meg tid til å skrive så detaljert som jeg gjorde. 

Nå blir det (som jeg sikkert har nevnt) mindre tid til skriving og bilder. Men en liten oppdatering på hvordan Ylva er nå som hun har blitt 6 uker er nok fint å ha til ettertid. 

Jeg syns hun er veldig mye lettere å ha med å gjøre (foreløpig), det har selvfølgelig en del med erfaring å gjøre, men hun har også mye mindre vondt i magen enn det storebror hadde. Siden hun naturligvis ikke får så mye oppmerksomhet i forhold til hva broren fikk. (Huff, det hørtes feil ut, men storebror krever jo sitt, så de må dele på oppmerksomheten vår.) så blir det til at hun noen ganger ligger alene våken på leketeppet noen ganger. Og det virker som hun syns det er helt greit. Hun virker tålmodig. Men når det er noe, så sier hun klart i fra. Det er helt klart temperament i jenta. 

Når der kommer til soving på dagen har hun i dag (og i går) vært veldig enkel å legge. Når hun viser hun er trøtt (syns godt på øynene hennes, og hun blir gjerne veldig sint), så har jeg lagt henne i vogna (enten for å sove inne, eller for å gå på tur), gitt henne smokken og rugga vogna litt. Og det har vært alt som har trengtes før hun har sovna. Så i dag har jeg fått tid til å rydde en hel masse, mens mannen og storebror har vært ute i butikken og på biblioteket. 

De siste kveldene har lillesøster blitt lagt halvvåken i senga si når vi har lagt oss, og hun har funnet roen også der, etter litt stryking, evnt litt holding av hendene (de veiver nokså ukontrollert og det ser ut til å vekke henne noen ganger) så har hun sovnet. 

Det virker kanskje som om hun har fått en viss døgnrytme allerede. I kveld la vi henne i vogna ca 19.30 og ho sov en time (eller mer?) der, før hun fikk mat og sov videre på fanget mitt. Deretter gikk vi ned, så nå er jeg spent på hvordan natten går, om det blir noe våketid eller ikke. 

Apropos å finne roen, i dag ville også storebror sove på fanget mitt. Jeg tror han er i ferd med å bli syk, for han sovnet på fanget mitt selv om klokka ikke var blitt mer enn fem. Han sov der en stund før vi vekte han, ga han kveldsmat og la han til vanlig tid. Må si at det å ha to små barn sovende oppå meg var utrolig koselig! 

Legg igjen en kommentar

